Morning Sun, by Edward Hopper

Imi iubesc afacerea dar îmi vine sa o omor! Sau 4 pasi sa iesi din criza de inspiratie.

Ati zis-o vreodată? Si eu. Recunosc. Si o aud din ce în ce mai des.

De la mici „patroni” de magazine ce își macina nervii cu angajații de duzina si clienții lipsiți de educație pana la milionari, toti o spun. Si in servicii si in producție si in comerț. Unii cu nesaț scuipând cuvintele sătui de problemele cărora nu le mai vad capătul, alții frustrați si sfâșiați de dualitatea chestiunii: e afacerea mea, sunt oamenii mei, dar NU MAI POT!

Am lucrat cu peste o mie de oameni de afaceri și pot sa va spun ce face diferența si te poate remotiva daca nu chiar face sa inovezi:

1. Fii constant. O sa afli mai jos niște chestii noi sau o sa iti aduci aminte unele pe care le faceai dar undeva pe drum te-ai oprit. Ei bine, nu te mai opri. Altfel risti sa revii la aceeasi stare.

2. Cele mai bune idei nu vin cand esti scufundat in munca. Ci cand ești în afara ei. Si asta se intampla in 2 moduri. Primul si cel mai simplu, e sa fugi din când în când. Pune muzica in casti si detașează-te. Urca-te pe acoperiș si privește. Atat. Respira. Al doilea mod e sa crești ritmul intratat incat la un moment dat vei întra în stare de flux (citește Mihaly Csikszentmihalyi). Atentie insa ca nu oricine poate asta si nu e deloc valabil pentru cei ce prezinta simptomele unui burnout. Spun asta pentru ca aici tratam 2 idei: cea a burnout-ului si cea a plictisului, a lipsei de inspiratie.

3. Un bun antreprenor nu trebuie sa facă tot sau sa știe tot in business-ul lui. El trebuie sa se concentreze pe 3 chestiuni majore: obiective, resurse si oameni. Prea multi antreprenori cer de la angajatii lor tocmai ceea ce ei nu pot face. Sparge toate activitatile in pasi simpli, comunica-le colegilor si implementeaza constant. Asa ca da-le oamenilor obiective clare si puține dar cheie precum si resurse sa își atinga obiectivele. Si in final stai in permanenta căutare de oameni excepționali. Mai buni decât tine. Cărora sa nu le sufli in ceafa din 2 motive: unul pt ca ii sufoci si 2 pentru ca pur și simplu nu ii prinzi din urma ca sa poți face asta!

4. Nu uita ca banii sunt buni și afacerea nu are nici o vina. Daca nu mai poți vinde-o sau urmează pasii de mai sus. Dar nu iti distruge munca doar pentru ca tu crezi ca nu ai alta cale. Nu te sabota. Nu te da bătut. Fi inteligent!

P.S. Am ales ca si poza de afis a acestui articol pictura Morning Sun a lui Edward Hopper, intrucat imi pare ca descrie foarte bine senzatia de captivitate in propria capcana despre care am scris mai sus. La fel cum sotia lui EH se scalda in soare insa in acelasi timp simte ca nu mai face parte din lumea de afara ce o imbie si o sfasie pe interior, la fel si noi antreprenorii am simtit de atatea ori aceeasi constrangere, aceeasi pierdere a eului si nevoia unui nou inceput in timp ce ne bucuram totusi de profit. Insa nu noul inceput este problema (ba dimpotriva as zice eu, intrucat afacerea, asa cum am zis, nu are nici o vina) ci tocmai constrangerile, pierderea eului, chestiuni ce vin din faptul ca nu ne mai ocupam de noi, pierdem legatura cu lumea, uitam importanta unui management bazat pe obiective ce ne-ar putea ajuta sa platim oamenii nu pentru timpul petrecut la serviciu ci pentru rezultatele obtinute. Da, ai nevoie de timp sa stabilesti rezultatele pe care sa le dai mai departe. Dar nici macar asta nu trebuie sa faci. Poti folosi un analist. Eu am lucrat in jur de 3 luni sa construiesc obiectivele insa in momentul in care am venit cu o lista clara, simpla si aplicabila, am castigat cel putin jumatate de zi, DIN FIECARE ZI, astfel incat am putut sa ma ocup de noi proiecte si sa le urmez pe cele pe care le lasasem in pending.

Va las cu urarea mea preferata: SPOR IN TOATE, dragilor!